برای استعلام قیمت کارتن و مشاوره تماس بگیرید :09156566055
/** * Use the following code in your theme template files to display breadcrumbs: */

فرآیند تولید ورق به کارتن

فرآیند تولید کارتن

یکی از مهمترین صنایع کشور، صنعت تولید کارتن می‌باشد. صنعت کارتن سازی، نقشی حیاتی در بسته بندی و جا به جایی کالا در صنایع مختلف ایفا می‌کند، کارتن وظیفه حمل و نقل محصولات در برابر ضربه، مقاومت، گرد و غبار و دیگر عوامل محافظت را دارد. در این مقاله، قصد داریم شما را با فرآیند تولید کارتن آشنا کنیم و مراحل تولید کارتن را شرح دهیم.

کارتن‌ یک محصول اصلی صنعتی به شمار می‌آید. بسیاری از تولید کنندگان به عنوان یک بسته بندی لوکس و مقاوم برای محصولات خود استفاده می‌کنند. از کارتن سازی در صنایع صنایع غذایی، خودرو سازی، لوازم خانگی، دارویی، روشنایی  و غیره استفاده می‌شود.

 

مراحل تولید کارتن:

کارتن نقش قابل توجهی در فروش دارد، ولی اولین چیزی می‌باشد که توجه مشتری را به خود جلب می‌کند. محصولی که کیفیت خوب اما بسته بندی ناپسندی دارد نسبت به محصولی که کیفیت پایین‌تری اما بسته بندی مورد پسند‌تری دارد بهتر به فروش می‌رسد.

به همین دلیل است که امروزه بسیاری از تولید کنندگان برای عرضه محصولات خودشان ترجیح می دهند که از کارتن استفاده کنند.

در مرحله نخست در تولید کارتن، باید ببینیم نیااز مشتری و عملکرد مورد نظر از بسته بندی چیست، زیرا که این عملکرد بسته بندی است که نوع و کیفیت کارتن را تعیین می نماید، که مقرون به صرفه شود. و پس از تایید نهایی کار طراحی روی بسته را شروع می‌کنیم.

در ادامه با مراحل کارتن سازی بیشتر آشنا می‌شویم.

 

تامین مواد اولیه کارتن: سفری از منابع طبیعی تا خط تولید

اجزای اصلی تولید کارتن، کاغذ و چسب می‌باشد، این کاغذ معمولا از الیافت بازیافتی یا خمیر کاغذ تهیه می‌شوند. کیفیت کاغذ استفاده شده در کارتن بر استقامت و عملکرد کارتن تولید شده می‌افزاید.

تولید کارتن در کارتن فضل مشهد

فرآیند تولید ورق کاغذ کارتن

ورق کارتن از ورق‌های کاغذ و مقوا به عنوان مواد اولیه اصلی خود استفاده می‌کنند. ورق‌های کاغذ و مقوا می‌توانند از طریق بازیافت ضایعات کاغذ یا تولید مستقم از الیاف سلولزی به دست آیند. این مواد یا خمیر کاغذ، تحت یک سری فرایند‌ها قرار می‌گیرند تا آنها را به صورت کامل خمیر کنند، این خمیر با آب مخلوط شده تا به صورت یک ماده دوغ آب مانند درآید.

بعد از این مرحله این ماده دوغ آب مانند مخلوط، از یک سری صفحه و غلتک عبور داده شده تا ناخالصی‌ها از بین برود و یک ورق یکنواخت ایجاد شود. در مرحله بعدی، این ورق فشرده شده و بعد خشک می‌شود و رطوبت اضافی از بین می‌رود و صفحات کاغذ با ضخامت و استحکام یکنواخت به دست می‌آید.

در مرحله بعدی که مرحله موج دهی نام دارد، که باعث استحکام محصول نهایی کارتن می‌شود. کاغذ به یک دستگاه که رول مج  دارد، وارد می‌شود. این رول‌ها دارای برجستگی‌هایی به نام فلوت هستند که روی کاغذ فشار می‌آورند تا ورق کاغذ به شکل موج دار شود.

کارتن از یک یا چند لایه فلوت (کاغذ موج دار) ساخته شده می‌باشد که بین ورق‌های صاف قرار می‌گیرد. کارتن‌ها فلوت‌های گوناگونی مانند A,B,C,D,E,F  دارند که هر کدام ویژگی‌های خاص و کاربرد‌های مختلفی دارا می‌باشند.

لایه گذاری کارتن

ورق‌های کاغذ با توجه به نوع و کاربرد کارتن، در لایه‌های مختلف روی هم قرار می‌گیرند، معمولا برای افزایش استحکام و مقاومت کارتن، از لایه‎های موج دار (فلوتینگ) در بین لایه‌های صاف (لاینر) استفاده می‌شوند. تعداد لایه‌ها و ضخامت آنها بر اساس ضخامت و استحکام مورد نظر برای کارتن تعیین می‌شود.

 

چسباندن لایه‌‌ها

مرحله بعدی در تولید کارتن، مرحله چسب زنی می‌باشد. برای اطمینان از چسبندگی لایه ها بهم، در طول فرآیند تولید کارتن از چسب استفاده می شود، چسب زنی کارتن یکی از مراحل مهم در بسته بندی کالا می‌باشد، که برای استحکام و ماندگاری کارتن در حین حمل و نقل ضروری می‌باشد. چسب دقیقا روی قسمت فلوت شده می‌خورد.

ورق های صاف که ورق موج دار در بین آنها قرار می گیرد با دقت روی ورق موج دار آغشته به چسب قرار می گیرند. در آخر ورق ها از میان غلتک های گرم عبور داده شده و گرمای غلطک ها باعث فعال شدن چسب می شود و ورق ها را به خوبی به هم می‌چسباند.

 

خشک کردن کارتن

پس از چسباندن لایه‌ها، کارتن را خشک می‌کنند، این کار با استفاده از دستگاه خشک‌کن انجام می‌شود.

 

دایکات کردن کارتن

با استفاده از دستگاه دایکات، کارتن به شکل نهایی خود و در ابعاد مشخص برش داده می‌شود و در این مرحله، برش‌های دقیق، خطوط، سوراخ‌ها و دیگر جرئیات توسط دستگاه برش پیشرفته روی کارتن ایجاد می‌شود و سایز و اندازه صحیح کارتن‌ها را برای مشتریان تضمین می‌کنند.

 

چاپ کارتن

چاپ کارتن، روشی برای ارتقای بسته‌بندی و افزایش جذابیت می‌باشد. با چاپ طرح و نوشته روی کارتن، می‌توانید به برند خود هویت ببخشید، اطلاعات محصول را به مشتریان ارائه دهید و توجه آنها را جلب کنید. با استفاده از روش های چاپ فلکسو، چاپ افست، چاپ دیجیتال، چاپ لمینیت، فلت بد و سیلک، مستقیما روی سطح کارتن چاپ کرد و جذابیت بصری را افزایش داد.

کنترل کیفیت کارتن

کنترل کیفیت کارتن، فرآیندی است که برای اطمینان از کیفیت و مطابقت کارتن با استانداردهای مورد نظر انجام می‌شود. این فرآیند از مراحل مختلفی مانند بازرسی مواد اولیه، نظارت بر فرآیند تولید، تست و آزمایش کارتن‌های نهایی و جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها تشکیل شده است.

مجموعه بزرگ کارتن فضل مشهد، تولید کننده انواع کارتن و دارنده کارخانه مجهز کارتن سازی  در مشهد می‌باشد.برای آگاهی از قیمت کارتن روی لینک داده شده کلیک کنید.